පොත් කියවන්නන් ගේ කැටපත් පවුර (සති අන්ත පුවත්පත් වල පලවුන ලිපි)

sky light - පියැසි කවු­ළු­ව

 පියැසි කවු­ළු­වෙන් දුටු ජීවි­තය ඒ කෙසේද යත්...


2020/11/15 දින සිළුමිණ පත්‍රයේ දීපානි අතිරේකයෙන් උපුටා ගන්නා ලදියි 

ග්‍රන්ථය - පියැසි කවු­ළුව

පරි­ව­ර්ත­නය - සුභා­ෂිණි චතු­රිකා

සුභාවි ප්‍රකා­ශ­න­යකි

මිල රු. 750 (පිටු 360)

“ජොසේ සර­මාගෝ යනු නොබෙල් සාහිත්‍ය සම්මා­න­යෙන් පිදුම් ලද පළමු පෘතු­ගීසි පුර­වැ­සියා ය. ඒ 1998 වසරේ දී ඔහුට වයස අවු­රුදු 76 ක්ව තිබිය දී ය. ඔහුට ගෙවා දැමී­මට සිදු වුයේ ඉතා­මත් දුෂ්කර ජීවි­ත­යකි. ආර්ථික අප­හ­සු­කම් නිසා නව යොවුන් වියේ දීම යාන්ත්‍රික ශිල්පි­යෙකු ලෙස සේවය කිරීම ඇරඹූ අතර තවත් වෙනත් වෘත්තීන් ගණ­නා­ව­කම යෙදෙන අත­ර­වා­රයේ ඔහු නොන­ව­ත්වාම සාහි­ත්‍ය­යට පෙම් බැන්දේ ය.”

“ස්කයි ලයිට්” කෘතිය ලියු ජොසේ සර­මාගෝ නම් ලේඛ­ක­යාගේ ජීවි­තය ගැන සාමාන්‍ය අව­බෝ­ධ­යක් හෝ සිංහල පාඨ­ක­යාට තිබී­මට පුළු­ව­න්ක­මක් නැත. ඔහු ඒ තර­ම­ටම මෙර­ටට ආග­න්තු­ක­යෙකි. ඉහත කෘතිය සිංහල බසට නැගෙන්නේ ද පළමු වතා­වට යැයි සිතමි. ඒ සුභා­ෂිණි චතු­රිකා අතිනි. මෙම කෘතියේ අත් පිට­පත බොහෝ කාල­යක් අස්ථා­න­ග­තව පැවත පසුව ඔහුට හමු වූවක් වන අතර තමාගේ මර­ණය දක්වාම මෙය මුද්‍ර­ණ­යෙන් එළි දැක්වී­මට ඔහු කැමති වී නැත. ඒ අනුව මෙය ප්‍රකා­ශ­යට පත් වන්නේ ඔහුගේ මර­ණ­යෙන් පසුව ය.

“සර­මාගෝ කවි­යෙකි. නව­ක­තා­ක­රු­වෙකි. ජන­මා­ධ්‍ය­වේ­දි­යෙකි. නාට්‍ය පිට­පත් රච­ක­යෙකි. පරි­ව­ර්ත­ක­යෙකි. එසේම පෘතු­ගීසි සමා­ජ­වාදී පක්ෂයේ කමිටු සාමා­ජි­ක­යෙකු ද වු ඔහු පෘතු­ගා­ලයේ කැපී පෙනුණු දේශ­පා­ලන ක්‍රියා­කා­රි­ක­යෙකි. ඔහුගේ සාහිත්‍ය නිර්මාණ ද බොහෝ­ම­යක් ඔහු විශ්වාස කළ දේශ­පා­ලන ලක්ෂණ ඉස්මතු කිරීම සුලබ ලක්ෂ­ණ­යක් බව කිව හැක.”

නාග­රික සමාජ සංස්කෘ­ති­යක් හමුවේ මහත් සේ වෙහෙ­සින් ද, ඒ නිසාම උපන් අතෘ­ප්ති­යෙන් ද යුතුව ජීව­ත්වන ඒ මිනි­සුන්ගේ පැවැත්මේ වේද­නාව විස්තර වී ඇති ආකා­රය ඇත්ත­ටම ඛේද ජනක ය. පරි­ව­ර්ති­කාව හඳුන්වා දෙන අන්ද­මට එතෙක් කිසිදු ලේඛ­ක­යෙකු අත නොතැබු ඔවුන්ගෙ විවා­හික ලිංගික බල­හ­ත්කා­රය, සම­රිසි ලිංගික සබ­ඳ­තා­වන් ගෘහස්ත අප­යෝ­ජ­නය, ගණිකා වෘත්තිය යන මේ සම­ස්ථා­ර්තය සමඟ හැසි­රෙන චරිත සමු­හ­ය­කින් යුත් නව­ක­තා­වක් බවට පියැසි කවු­ළුව පත් වේ.

පාළු­වෙන් වියළී ගිය ඒ ශෝකි ජීවිත වල වේද­නාව පිට­වුයේ කෝපා­න්විත වුත්, ඇතැම් විට මනුෂ්‍ය විරොධි වුත් හැඟීම් හා ක්‍රියා­කා­ර­කම් වේශ­යෙන් විය යුතුය. නමුත් “මේ සියල්ල පිළි­බ­ඳව කතා කිරී­මට වෙනත් විදි­හක් ඇත“ යි ඔහු ලියා ඇත. අනිත් අතට ඒ ජීවිත ඔහුගේ ජීවි­ත­යන් පරි­බා­හිර වුවක් ද නොවන පසු­බි­මක “සර­මාගෝ ගෙවා ඇත්තේ වියළි කාන්තාර මෙන්ම චණ්ඩ කුණාටු ද පසු­කර ගෙවුණු ජීවි­ත­යක් නිසා ඔහු එසේ කියනු ඇත.”

තවද “ඔහු තුළ පසු කලෙක ඇතිවු සාහි­ත්‍ය­යික ආවේ­ශ­යන් සිය­ල්ලම එහි ඇත. එය හරි­යට ඉදි­රියේ දී එළි දැක්වී­මට නිය­මි­තව තිබූ ඔහුගේ කෘති­වල සිති­ය­මක් මෙනි. තරුණ හාද­යෙ­කුට මේ තරම් පරි­ණ­තත භාව­ය­කින් ඒසා විශ්වා­ස­ය­කින් යුතුව ලිවී­මට හැකි වූයේ කෙසේ ද? ....ඔහුගේ ප්‍රඥාව සහ එසේ සියුම් ලෙස චරිත ගොඩ නැංවී­මට කිසිඳු වැද­ගැ­ම්ම­කට නැත්තාක් මෙන් පෙනෙන බොහෝ­ම­යක් සිදු­වීම් තුළ ඇත්තා වු ගැඹු­රත්, සාමා­න්‍ය­ය­ත්ව­යත් මතු කර­ගැ­නී­මට නොකැ­ල­ඹුණු සැහැසි බව­කින් යුතුව කිසි­යම් සංවා­ද­යක් ගොඩ­නැ­ගී­මට ඔහු සතුව තිබූ හැකි­යාව ඔහු ලබා ගත්තේ කොතැ­නින්ද?”

ජොසේ සර­මාගො පද­නමේ සභා­ප­ති­නිය ව පිල්දෙල් රියෝ පව­සන අන්ද­මට එය මෙසේ ය.

“රස්සාව යාන්ත්‍රික ශිල්පි­යෙකු එව­කට කාර්යාල සේව­ක­යෙක් වු ඔහු කුලී නිවාස සංකී­ර්ණ­යක ජීව­ත්වන දුගී වැසි­යන්ගේ මුළු විශ්ව­යම සිය භාර­යට ගැනී­මට තරම් නිර්භීත වුයේ ය. ඒ හුදෙක් ඔහුගේ සහජ ඥානය සහ පෙසෝවා, ශේක්ස්පි­යර් ඒ සාද කෙරොස්, දිදරො සහ බිතෝ­වන් වැන්න­වුන්ගේ සෞන්ද­ර්යා­ත්මක ඇසුර නිසා ය.”

තවද තමන් වෙත නැමුණු සංය­ම­යෙන් ගත කරන්නා වු ජීවිත සුළු කාල­ය­කට හෝ කඩා බිඳ දැමීම සඳහා ආද­රය සොයා යෑමේ වුව­ම­නා­වෙන් සිටින්නා වූ නිද­හස් හුදෙ­කලා මිනි­සුන් පියැසි කවු­ළුව නමින් සිංහ­ලට පරි­ව­ර්ත­නය වන මෙම කෘතිය තුළ ප්‍රති­නි­ර්මා­ණය වෙමින් හැසි­රෙනු දැකිය හැකි ය. එවැනි ජීවිත විව­ර­ණ­යක් හුදෙක් ජොසේ සර­මාගෝ නම් කර්තෘ­ත්වය වෙතින් ද එහාට ගිය සිති­ය­මක් තවද අපේම වන සිතී­මක් වෙනු­වෙන් අප හමුවේ තබන්නා වු කිය­වී­මක් වන්නේ ය. නමුත් ඒ වෙනු­වෙන් ඔහු ගත් උත්සා­හය, ධෛර්යය තව­දු­ර­ටත් ඔහු වෙත ම රැඳී පව­තිනු ඇත. එය එසේ ප්‍රති­නි­ර්මා­ණය කිරී­මේලා ඔහුට වූ කුස­ල­තාව මොහො­ත­ක­ට­වත් ඔහු­ගෙන් එහාට නොයනු ඇත.

“මගේ මුළු ජීවිත කාල­යේ­දීම මා දැන සිටි ඥාන­ව­න්තම මිනිසා කිය­වී­මට හෝ ලිවී­මට දැන සිටියේ නැත. හිමි­දිරි පාන්දර හත­රට ප්‍රංශ භූමි­යට ඉහ­ළින් නව දව­සක් උදාව එකෙල මෙකෙල වෙමින් තිබෙන මොහොතේ, ඔහු වැතිර සිටි පිදුරු මෙට්ට­යෙන් ඈත් වී, දුසිම් බාග­යක් ඌරු රංචුව තණ පිට්ට­නි­යට රැගෙන යයි. තම බිරිඳ සමඟ ඔහු බඩ වියත රැක ගන්නේ ඒ ඌරු රැළ විසින් උප­ද්දන පැට­වුන් මගිනි.” 1998 වසරේ නොබෙල් ත්‍යාගය පිළි­ග­නි­මින් ඔහු කළ දෙසුම ආරම්භ වන්නේ එසේ ය.

ජීවි­තය කොයි තරම් දුරට පර­මා­දර්ශ විර­හිත, ඒ තර­ම­ටම පර­මා­දර්ශ නිර්මා­ණය කරන පාළු එමෙන්ම අසී­මිත අත්දැ­කී­මක් දැයි වටහා ගැනී­මට නම් අප අප­වම අත්හැර අපේම පැවැත්ම දෙස බැලිය යුතු ය. ජොසේ සර­මාගෝ කර ඇත්තේ ද එයයි.


Share:

0 Comments:

Post a Comment

SLBookshop.lk

ඔබට අව්‍යශය ඕනෑම පොතක් ඔබගේගෙදරටම ගෙන්වා ගැනීම සදහා අපව අමතන්න
WhatsApp's -076 560 2235

Blog Archive